середу, 15 березня 2017 р.

Метод Шести Капелюхів Мислення

Впровадження методу Шести Капелюхів Мислення - 
це вміння працювати з текстом, уміння думати, творчо мислити, порівнювати, узагальнювати, робити вибір, вчитися розуміти інших людей
Білий Капелюх:  Білий Капелюх символізує нейтральну інформацію. Учень з білим капелюхом, пригадує особисті знання і вміння, пробує визначити, якої інформації недостатньо, де можна знайти і доповнити потрібну інформацію, користуючись словниками, енциклопедіями, довідниками, картами, таблицями, схемами тощо. Білий Капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну відсутню інформацію.
Червоний Капелюх: Червоний Капелюх зв’язаний з почуттями ,інтуїцією й емоціями. В учня з Червоним Капелюхом з’являється можливість відкрито виразити чи описати свої почуття й емоції. Отже, Червоний Капелюх – це формування свого ставлення до подій і їх учасників.
Чорний Капелюх : Чорний Капелюх указує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Це, можливо, самий корисний капелюх, бо вказує на негативі сторони, небезпеку помилки. Учень, міркуючи з Чорним Капелюхом на голові піклується про істину, правдоподібність, критично оцінює : «Чи це правильно?», «Які можливі проблеми і небезпеки?»
Зелений Капелюх: Зелений Капелюх нагадує про рослини, ріст, енергію життя. Під Зеленим Капелюхом учень вносить пропозиції й обговорює нові ідеї й альтернативи, говорить про варіанти існуючих ідей. Коли використовується Зелений Капелюх учень прикладає творчі зусилля.
Жовтий Капелюх: Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Жовтий Капелюх – це простеження позитивних сторін явища, переваг та досягнень.
Синій Капелюх: З Синім кольором згадується небо, море, вода. Синій Капелюх символізує знання, роздуми про мислення, це – підбиття підсумків.
Застосування методу Шести Капелюхів на уроці літературного читання в 3 класі. Робота над текстом казки Юрія Ярмиша «Місто дружних майстрів»
В ході уроку учні діляться на шість груп. Кожна група отримує конверти із завданнями і один із шести капелюхів.
Заслуховувати відповіді слід починати з Білих капелюхів, тому що це робота з першоджерелами. Доповіді Червоних, Жовтих, Чорних, Зелених Капелюхів можна заслуховувати у будь-якій послідовності.  Робота будується таким чином, що кожна група доповнює іншу, дискутує, знаходить компроміс. Завершити роботу слід підведенням підсумків, а це зроблять Сині Капелюхи.
Білий Капелюх:
Попрацюйте із слониками і дайте визначення словам із тексту: оповісник, поміст, майстер, підмайстер, хитромудра, поплентався, замкнувся за сімома замками.
Червоний Капелюх:
1. Де відбувалися казкові події?
2. Яке рішення прийняла Рада майстрів?
3. Як слухали повідомлення Лар і Крос?
4. Які почуття виникли в тебе, читаючи про роботу цих двох майстрів?
Чорний капелюх :
Прочитайте з тексту рядки де описано негативні поступки героя казки.
Жовтий капелюх:
1. Зачитайте рядки, де показано позитивні риси героїв.
2. Які добрі сторони характеру, поступків персонажів казки ви можете відмітити?
Зелений Капелюх:
1. Із скількох частин побудована казка? Як кожну з них можна назвати ?
2. Прочитайте кінцівку казки
3. Запропонуйте свої завершення казки
4. Щоб ви порадили Кросу?
Синій Капелюх:
1. Чи хотів би ти дружити з таким як Крос? Чому?
2. Які риси характеру мають бутив доброї людини?
3. Зачитайте рядки твору, в яких передано головну думку.
 Метод дозволяє опрацювати завдання з усіх сторін, приділяючи увагу таким важливим сторонам, як емоції, аналіз  позитивних і негативних аспектів. Учні вчаться концентрувати свою увагу, а також перемикати її з одного виду інформації на інший, критично мислити, що допомагає їм стати більш самостійними і незалежними. Школярі вчаться переконливо аргументувати свої доводи, використовуючи  розумні докази(інформаційний текст, особистий досвід, статистичні дані).  Діти люблять працювати з методом 6 капелюхів, тому що він дозволяє не тільки знайти відповіді на поставлені питання, але й цікаво провести час.

Головною складністю в освоєнні методу «6 капелюхів» є сама технологія системи. Щоб її освоїти буде потрібно якийсь час.  До того ж набагато швидше навчитись зрозуміти систему, працювати поодинці ніж в групі. 

Немає коментарів:

Дописати коментар