Впровадження методу Шести Капелюхів Мислення -
це вміння працювати з текстом, уміння думати, творчо
мислити, порівнювати, узагальнювати, робити вибір, вчитися розуміти інших людей
Білий Капелюх: Білий
Капелюх символізує нейтральну інформацію. Учень з білим капелюхом, пригадує
особисті знання і вміння, пробує визначити, якої інформації недостатньо, де
можна знайти і доповнити потрібну інформацію, користуючись словниками,
енциклопедіями, довідниками, картами, таблицями, схемами тощо. Білий Капелюх
використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну відсутню інформацію.
Червоний Капелюх: Червоний Капелюх зв’язаний з почуттями ,інтуїцією й
емоціями. В учня з Червоним Капелюхом з’являється можливість відкрито виразити
чи описати свої почуття й емоції. Отже, Червоний Капелюх – це формування свого
ставлення до подій і їх учасників.
Чорний Капелюх : Чорний Капелюх указує на ризик і говорить, чому
щось може не вийти. Це, можливо, самий корисний капелюх, бо вказує на негативі
сторони, небезпеку помилки. Учень, міркуючи з Чорним Капелюхом на голові
піклується про істину, правдоподібність, критично оцінює : «Чи це правильно?»,
«Які можливі проблеми і небезпеки?»
Зелений Капелюх: Зелений Капелюх нагадує про рослини, ріст, енергію
життя. Під Зеленим Капелюхом учень вносить пропозиції й обговорює нові ідеї й
альтернативи, говорить про варіанти існуючих ідей. Коли використовується
Зелений Капелюх учень прикладає творчі зусилля.
Жовтий Капелюх: Жовтий колір наводить на думку про сонце й
оптимізм. Жовтий Капелюх – це простеження позитивних сторін явища, переваг та
досягнень.
Синій Капелюх: З Синім кольором згадується небо, море, вода. Синій
Капелюх символізує знання, роздуми про мислення, це – підбиття підсумків.
Застосування
методу Шести Капелюхів на уроці літературного читання в 3 класі. Робота над
текстом казки Юрія Ярмиша «Місто дружних майстрів»
В ході уроку
учні діляться на шість груп. Кожна група отримує конверти із завданнями і один
із шести капелюхів.
Заслуховувати
відповіді слід починати з Білих капелюхів, тому що це робота з першоджерелами.
Доповіді Червоних, Жовтих, Чорних, Зелених Капелюхів можна заслуховувати у
будь-якій послідовності. Робота
будується таким чином, що кожна група доповнює іншу, дискутує, знаходить
компроміс. Завершити роботу слід підведенням підсумків, а це зроблять Сині
Капелюхи.
Білий Капелюх:
Попрацюйте із
слониками і дайте визначення словам із тексту: оповісник, поміст, майстер,
підмайстер, хитромудра, поплентався, замкнувся за сімома замками.
Червоний Капелюх:
1. Де
відбувалися казкові події?
2. Яке рішення
прийняла Рада майстрів?
3. Як слухали
повідомлення Лар і Крос?
4. Які почуття
виникли в тебе, читаючи про роботу цих двох майстрів?
Чорний капелюх :
Прочитайте з
тексту рядки де описано негативні поступки героя казки.
Жовтий капелюх:
1. Зачитайте
рядки, де показано позитивні риси героїв.
2. Які добрі
сторони характеру, поступків персонажів казки ви можете відмітити?
Зелений Капелюх:
1. Із скількох
частин побудована казка? Як кожну з них можна назвати ?
2. Прочитайте
кінцівку казки
3. Запропонуйте
свої завершення казки
4. Щоб ви
порадили Кросу?
Синій Капелюх:
1. Чи хотів би
ти дружити з таким як Крос? Чому?
2. Які риси
характеру мають бутив доброї людини?
3. Зачитайте
рядки твору, в яких передано головну думку.
Метод дозволяє опрацювати завдання з усіх
сторін, приділяючи увагу таким важливим сторонам, як емоції, аналіз позитивних і негативних аспектів. Учні
вчаться концентрувати свою увагу, а також перемикати її з одного виду
інформації на інший, критично мислити, що допомагає їм стати більш самостійними
і незалежними. Школярі вчаться переконливо аргументувати свої доводи,
використовуючи розумні
докази(інформаційний текст, особистий досвід, статистичні дані). Діти люблять працювати з методом 6 капелюхів,
тому що він дозволяє не тільки знайти відповіді на поставлені питання, але й
цікаво провести час.
Головною
складністю в освоєнні методу «6 капелюхів» є сама технологія системи. Щоб її
освоїти буде потрібно якийсь час. До того
ж набагато швидше навчитись зрозуміти систему, працювати поодинці ніж в групі.
Немає коментарів:
Дописати коментар